السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
كل سنة وانتوا طيبين و بخير انشالله
انا هحكيلكم قصة واحدة صديقتي و أتمني تعجبكم
قبل 3 سنين عندما كنت ف3متوسط كنت متفقة مع صاحبتي انها تيجي عندنا البيت و نتغدي مع بعض البنت دي صاحبتي جدااااا و بعزها اووووي يووم قبل الموعد اتصلت بيا وقالت مش هقدر اني اجي لبيتكم وانا كنت هزعل منها قتلها ليه بس قالتلي بنت خالي فبيتنا ومينفعش اسيبها قلتلها طيب هاتيها معاكي قالت ماشي و يوم الموعد هم الأثنين اجو عندنا و كانت يووم حلوو أمي حطيت النا الأكل و راحت الغرفة الثانية انا بحب الهزار ايوة بس بنت خال صاحبتي اللي اسمها (اسماء) كانت بتضحك علي طوول وتساوي حركات غريبة كنت مستغربة ابد ماكانت بتستحي مع ان هذه اول مره اشوفها وبعدين امي اجت عقدت معانا امي اصلا مدرستي في المدرسة فتعرف صاحباتي وعادي انها تقعد معانا وتكلمهم وعقدنا نتكلم لحد الليل وبعدين هم رجعوا بيتهم
بعد كم يووم لما شفت صاحبتي هي اعتذرت قالت اسفة عشان اسماء حركاتها كانت طفوولية جداااااا قلتلها لا عادي انتي بتقوللي ايه بس و بعد ما الاجازة خلصت لقيتها هي كمان نقلت لنفس مدرستنا ومعانا فنفس الفصل و اووول ماجات الفصل حضنتني و بتضحك بصوت عالي وانا استحي منها اقووول ايه دي انا شفتها مرة بس ايه الجنان ده هي كانت طيبة وماتعرف اي شي بس انا مبحبش اللي تبقي زي لزقة
بعد كم يووم بقينا نتكلم علي طوول وهي بتصرفاتها خلت كل المدرسة تعرفها عقلها و تصرفاتها بتاعت طفل عندها 5 سنين والله بس تضحك وتجري في الشارع و تضحك مع الناس لدرجة ان كل المدرسة بقت بتقولها اسماء المجنونة خلاص هذه بقت لقبها في المدرسة وعند الكل حتي المدرسات والمديرة
فيووم عقدت معايه كنا انا وهي بس و نصحتها وكانت فرحانة جداااااا و عيطط وحكتلي قصتها (هي كانت عندها 40 يووم بس و ابوها و امها اتطلقوا و ابوها و امها اصلا من غير محافظة و امها خذتها معاها وعاشت عندها لحد مكان عمرها 15 سنة عاشت مع امها شهرين بس و بعدين امها اتزوجت و عاشت مع جدتها و لما كانت عمرها 4 سنين جدتها ماتت و عاشت مع خالها و مرات خالها و عيالهم و كانت مثل الخدامة تشتغل و مبيخلوهاش تدرس كل يووم ضرب و شتيمة عمرها ماشافت حنان مع اي حد و امها مش بتسأل عليها عشان زوجها مش بيخليها تتكلم ولو عرف انهم اتكلموا هيضربها و لما بقت عمرها 15 سنة خالها كان عاوز يتجوزها لرجل عنده 45 سنة وهي هربت و راحت عند بيت خالتها و حبت علي رجلها انها بس ترجها لعند ابوها و خالتها سافرت معاها وجابها عند ابوها و ابوه كان متجوز و زوجته ست شرانية جداااااا هم فمحافظتنا كل الناس بتجيب فسيرتهم ) و سعتها كانت هي بتعيش فبيت جدتها اللي ام ابوها و بعد 5 اشهر يمكن جدتها ماتت و بقت عند عمامها و عماتها وهي كانت شاطرة جدااااا في المدرسة وبتذاكر انا كنت بحبها و علي طووول بنصحها اعملي كدة وكدة بس هي شوية كويسة و شوية زي الطفلة لحد منا زهقت منها وقلت خلاص بهملها اللي بيني وبينها سلام وبس وامي عارفه كل الموضوع انا كنت حكيتلها وهي بما أنها مدرستي فنفس المدرسة فعلاقتها مع كل صاحباتي كوووويسة جدااااااا و اسماء بلأخص اتعلقت بأمي جدااااااااااااااا جدااااااااااااااا تحبها كثيراااااااااااااا و أمي دائما تنصحها علي طووول مافي يووم يعدي وهي و امي مايتكلموا ودائما تنصحني تقوللي خليكي معاها هي ملهاش حد وبتحبك دي زي اليتيمه وانا الصراحة من هبلي كنت بقووول ايه دي امي بتحبها اكثر مني ليه هي بتهتم بيها هيك ههههههههههه
وعدت فترة وهي كانت بتعيش مع ابوها ومراته و احنه خلصنا 3 متوسط و كنا داخلين علي 4 اعدادي وهي طوول الفترة دي مرات ابوها بتعاملها زي الشغالة بتشتغل و بتطبخ و كل حاجه و فيوم ابوها مكانش موجود في البيت مرات ابوها دخلت اخوه اللي عنده 20 سنة و خلاها يتحرش بيها و هي الله ستر معاها هربت من البيت و الليلة دي باتت في الشارع و بعدين رجعت البيت بعد فترة ابوها قالها في واحد متقدملك وانتي غصبا عنك لازم تتزوجية وهو عمره 20 سنة وهي سألت امي تقبل او لا هي علي طوول بتسأل امي في كل شي وأمي قالتلها اتزوجي وعيشي فبيت زوج احسن و انا كنت عاقدة مع امي وهي سألت امي طيب بس سؤال لو بنتك وهي في العمر ده جالها عريس هتقبلي وامي مقدرتش تمسك نفسها وعيطط قالت بصي ياحبيبتي الوضع مختلف هي فبيت ابوها و امها انما انتي فكري ايه الأحسن الك وفضلت تنصحها كم ساعة و هي عملت بكلام امي و اتزوجت وكانت فرحانة بعد الزواج عرفت انه جوزه كمان نفس حالتها بس هو ابوه ماتت وامه اتزوجت وهو طول عمره مع جدته و كمان قال ل اسماء ان ابوها هو اللي اجي عند جدته و قاله عندي بنت خذوها ليكم وهي كانت علي طوول بتعيط وعلي طوول في مشاكل بيناتهم
والله كانت 3 شهور بعد الزواج طووول الفترة دي عندهم خناقات ومشاكل وعلي طوول امي بتكلمها و تنصحها و ابوويه كان بيعصب ويقوول احنه مالنا سيبك منهم وامي تقوول لا الكلمة الطيبة حسنة والبنت خطية ماعدها حد غيرنا واحنه أملها والله وصلت ان امي اتكلمت مع زوجها و نصحته كانوا ناوين علي الطلاق و امي بتنصحهم
بعد فترة حملت وكانت فرحانة موووووووت و ساعتها كننا 4 اعدادي وكانت بتداوم وبتدرس و بتذاكر و بتطبخ للبيت وانتوا عارفين حال الست لما بتبقي حامل ما كانت تقدر تمشي و كم يووم كانت بتزوع و بترجع والبنات الفصل بيقرفوا منها والمدرسين كلهم حتي الشغالة بتاعت المدرسة وانا نفسي والله كنت بقوول ايع و ما اقدر اخش الفصل والكل يشمت فيها ويدعوا عليها وامي تقوول خطية حرام وتروح تنظف الفصل و تغسلها وتمسحها مع انها كانت ناظرة المدرسة سعتها بس ابد مهمهاش و بعد فترة هي جابت بنت والبنت بسم الله عليها جميلة جدااااااا و لما ولدت اوول ما فاقت من البنج اتصلت بأمي و قالتلها و هي سمتها علي اسم امي
وامي علي طوول فأتصال معاها و يتكلموا مع بعض وهي بقت ام كويسة والحمدلله بقت ست بيت بجد وهي دلوقتي حامل فتوأم والحمدلله
القصة دي اثرت فيا جدااااااا خلتني اعرف قيمة امي وابوي وكل شي فدنيتي
وهي دلووقتي مرات تكلمنا ودايما بتقوولي امك مفيش زيها اوعي تزعليها مفيش اي شي زي ام انا دلووقتي بس اعرف يعني ايه ام لأني بقيت ام و بنتي هي كل دنيتي وانتي لما تخلفي هتعرفي عشان كدة راضي امك
واتمني كل بنت عندها أم و أب يرضوهم ويشيلوهم فوق راسهم لأان بجد مش هتعرف قيمة الشي الا لما تضيع منك
اللهم أسعد تلك الفتاة ووفقها في دنياها وآخرتها
مشكورة لأنك نقلتي لنا هذه القصة المؤثرة
فعلاً الأهل لا عوض عنهم وأسأل الله أن يوفق أمك فعلاً هي انسانة رائعة
بانتظار جديدك 🙂