احم دى اول رواية ليا واتمنى تعجبكم
مش هطول عليكوا بقى
__________________________________________________
البارت الاول
فى احد احياء الرياض الراقية فى منزل طغاه الرقى والبساطة دوى صوت رب هذا البيت قائلا
الجد عامر: سالم جهز حالك بتسافر مصر
سالم :خير يبه
الجد عامر :بتروح لبنت اخوك وتجيبها
سالم :بس يبه محمد ما فات على موته 3 ايام كيف بترك العزا واروح
الجد عامر: ما عليك من العزا ياسر و طارق موجودين
سالم :امرك يبه
_____
stop
_____
اعرفكم على الشخصيات
_______________
الجد عامر: 75 سنه يخاف ربه حنون وطيب يحب اولاده واحفاده مايرفض لهم طلب
الجدة رقيه :66 سنه حنونة وتخاف على احفادها من نسمه الهوا تحب عيالها وما تحب تظلم احد ودايم مع الحق
_____________________
اولادهم
______
العم سالم : 50 سنه وزوجته امال: 45 سنه
الادهم
______
ريان :25 سنة وسيم شوى عصبى مرة وبس يعصب ما يعرف ابوه
دانا:19 سنه حبوبة وقمورة طيبة وتحب اخوها ريان مرة واى شى يهم ريان يهمها
رغد: 16 سنة طيبة وهادية تحب عايلتها غامضة وما تحب تشوف احد مظلوم
عمر:7 سنين فلة ويتعلق بأى احد يخاف من ريان مرة
____________________________________
العم ياسر : 47 وزوجته ايمان: 40سنه
_________________________
مازن: 22 سنة مرح ومحبوب من الكل يحب الضحك واللعب ويكره النكد (فله =) )
ياسين :19 سنه هادى ماله دخل فى احد
سارة : 18 سنه مغرورة وشايفه حالها
___________________________________
العمة منيرة :44 سنه وزوجها راغب :50 سنه
________________________________
بتول :22سنة صديقة سارة ونفس صفاتها حلوة شوي بس مغرورة وشايفة حالها
زياد : 20سنة حنون وطيب ويكره تصرفات اخته
_________________________________
العم محمد:40 سنة وزوجته رانيا : مصرية وعمرها 35 سنة
بنتهم اذاد: 16 سنة ملاك هادية مرررة بريئة حلوة مرة وقلبها صافى ما تعرف تكره او تحقد
____________________________________
العم طارق :اصغر عم 32 سنة فله مرة ومحبوب يحب الضحك والوناسة
____________________________________
باك
______
بعد مرور اسبوعين
____________
الجد عامر : ليه ما رجعت معاكم
سالم : ما ترضى تتكلم مع احد وخالها يقول بيخليها عنده
الجد عامر : واحنا وين روحنا هى لازم ترجع تعيش بلدها وبلد ابوها ريان جهز حالك بتيجى معى مصر بكرا انا بنفسى بروح اجيبها
ريان : حاضر جدى
_____________________________
فى احد بيوت القاهرة البسيطة كانت هذه الفتاه تبكى فى غرفتها ولما لا تبكى وقد تركتها امها وهى فى سن العاشرة وذهبت لخالقها والان لقد لحق بها والدها لكى يترك هذه الفتاه من دون سند لها فى الحياة
دُق باب غرفتها لكى يصل الى مسامعها صوت خالها
الخال حمزة: اذاد حبيبتى افتحى الباب
اجابت اذاد بصوت منخفض: مش عايزة اقابل حد يا خالو
ثم قال حمزة :- اذاد حبيبتى عيب كده الناس تقول عنك ايه وبعدين لو بابا كان هنا مكنش هيرضى عن الى انتى بتعمليه ده انتى مؤمنة وعارفة ان ده قدر ولازم تبقى قوية عشان رانيا ومحمد يكونوا مرتاحين
لم يسمع حمزة اى اجابة منها علم انها لن تجيب كما تفعل منذ ان مات والدها ولاكن لحظة لقد فتحت اذاد الباب واخيراً
اذاد : – طيب انا خرجت اهو
حمزة :ايوة كده هى دى اذاد الى انا اعرفها عندى ليكى مفاجاة حلوة تعالى
ذهبت معه اذاد لكى ترى المفاجاه لترى جدها الذى كان يأتى لرؤية والدها باستمرار
الجدعامر: اذاد حبيبة جدها كيفك ياقلبى
ذهبت اذاد لتحتضن جدها تبحث عن رائحت والدها فى حضنه وسط دهشت ريان الذى ظن بانها لن تتعرف عليهم ودهشته ايضا بجمال هذ الفتاه التى امامه
مرت بضع دقائق على ضم اذاد لجدها
ليتحدث الجد قائلا
– ادرى انى اتأخرت عليك لكن ما كنت اقدر اترك العزا واجى مصر
صمت لوهلة من الزمن لتقول
– على الاقل افتكرتنى
ابتعدت عنه لتنظر الى ريان نظرت استغراب لتقول
– مين ده
فأجابها الجد
– ذا والله يسلمك ريان ابن عمك ياسر
حركت اذاد رأسها دليل على انها لم تهتم ثم تحدث الجد بجدية
– اذاد جهزى حالك بترجعى معى السعودية
لتجيب اذاد
– معلش يا جدو بس انا مش هسيب بلدى
ليجيبها الجد
– انت بلدك السعودية
– ومصر كمان بلدى
ليتحدث ريان قائلا : بترجعين السعوديه تشوفين اعمامك من ريحت ابوك واولادهم بتعيشين فى بيت ابوك
لتصمت هى فترة من الزمن لتفكر لما لا اذهب معهم حتى يسطتيع حمزة العيش براحه ومن دون قلق ان كنت احبهم فيجب على ان اتركهم
تحدثت قائلة : ودراستى
ابتسم الجد وقال: ما تخافى انا بهتم فيها
– لو كده انا موافقة
ثم ذهبت الى حمزة وضمته قائلة :متزعلش انى هسيبك بس انت لازم تشوف حياتك وتتجوز بقى عشان تخلف اذاد صغيرة كده
ابتسم حمزة وضمها اليه اكثر قاثلا : لو شايفة انك هتبقى سعيده معاهم انا مش همنعك
نظرت اذاد الى جدها : هنمشى امتى
ابتسم الجد: تقريبا بعد ساعتين تقدرين تجهزين حالك فيهم
حركت اذاد رأسها دلالة على الموافقة ثم ركضت الى غرفتها لترتب اغراضها
__________
stooop
_______
اعرفكم على عائلة رانيا
______________
حمزة :36 سنة طيب وحنون ويعشق اذاد
كادى :25 سنة طيبة دكتورة اسنان ناجحة مرة فى عملها
انس :20 سنه يدرس فى بريطانيا
__________________________________
عادت اذاد بعد ساعة ونصف تقريبا وقد ارتدت ملابسة واحضرت حقائبها لتقول
– انا جاهزة جدو
صمت الجد ثم نطق ريان قائل: وين عبايتك
اذاد :عبايتى ؟!
ريان :اى عبايتك بتيجى معانا كذا
نظرت اذاد الى ملابسها لتسأل نفسها عن الخطأ فى ملابسها
ثم اجابت : عارفة ان مينفعش البس اسود وان الحزن فى القلب مش فى اللبس بس انا مقدرتش البس غير اسود
نطق الجد :ريان ما يقصد الالوان
صمتت مرة اخرى ثم ذهبت الى المرأه لتلقى نظرة على ملابسها لقد كانت ترتدى هكذا
ثم نظرت الى حمزة قائلة : حمزة ماله لبسى
قال حمزة بصوت هادئ: اذاد حبيبتى السعودية مش زى مصر
– مش فاهمة
اجابها حمزة: هناك مفيش بنات بتمشى بشعرها لازم تلبسى فوق هدومك دى عباية
نظرت اذاد الى جدها ثم قالت فى دهشة : عبااايه
__________________________________________________ ________________________________